Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Από το Blogger.

Αρχειοθήκη

ΣΤΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Παρασκευή 3 Ιουνίου 2011

Κορυφώνεται το οικονομικό - πολιτικό παρασκήνιο στο "μέτωπο" της ενεργειακής διπλωματίας, ενόψει της απόφασης που θα ληφθεί ως το τέλος του χρόνου από την Κοινοπραξία που εκμεταλλεύεται το κοίτασμα φυσικού αερίου Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν για την επιλογή ενός από τους τρεις υποψήφιους αγωγούς που θα τροφοδοτηθεί κατά προτεραιότητα και θα "ανοίξει" το Νότιο διάδρομο μεταφοράς φυσικού αερίου από την περιοχή της Κασπίας προς την Ευρωπαϊκή Ένωση.




Δύο από τα τρία εναλλακτικά επενδυτικά σχέδια διέρχονται από ελληνικό έδαφος, και σε ένα εξ αυτών, δηλαδή τον αγωγό Τουρκίας - Ελλάδας - Ιταλίας (Interconnector Turkey-Greece-Italy, ITGI) συμμετέχει η κρατική (υπό ιδιωτικοποίηση) ΔΕΠΑ. Tο καινούργιο στοιχείο στις διαπραγματεύσεις είναι ότι η κυβέρνηση, δια στόματος του αρμόδιου υφυπουργού Γιάννη Μανιάτη άφησε την περασμένη εβδομάδα για πρώτη φορά ανοιχτό το ενδεχόμενο συνεργασίας με τον δεύτερο αγωγό που σχεδιάζεται μέσω Ελλάδος, (Trans Adriatic Pipeline, TAP). Ο τρίτος υποψήφιος αγωγός είναι ο Nabucco, που δεν διέρχεται από την ελληνική επικράτεια.

Η Κοινοπραξία εκμετάλλευσης του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ, στην οποία συμμετέχει μεταξύ άλλων η BP έχει θέσει προθεσμία ως την 1η Οκτωβρίου στις τρεις υποψήφιες Κοινοπραξίες να παρουσιάσουν τις προτάσεις τους και έχει ανακοινώσει ότι θα κάνει την τελική με βάση οκτώ συγκεκριμένα κριτήρια: την εμπορική ελκυστικότητα του κάθε σχεδίου (τέλη διέλευσης για το φυσικό αέριο), το βαθμό ωριμότητας (κόστος και χρόνος υλοποίησης), τις δυνατότητες χρηματοδότησης της επένδυσης (δάνεια, επιδοτήσεις, κλπ.), την ποιότητα των μηχανολογικών μελετών, τη θέληση και δυνατότητα συντονισμού με τα τεχνικά δεδομένα και το χρονοδιάγραμμα ανάπτυξης του Σαχ Ντενίζ, την λειτουργικότητα, τη δυνατότητα επέκτασης της μεταφορικής ικανότητας στο μέλλον ώστε να υπάρχει προοπτική αύξησης των εξαγωγών όσο προχωρά η εκμετάλλευση του κοιτάσματος και την ευθυγράμμιση με την ευρωπαϊκή πολιτική για διαφοροποίηση των πηγών και οδών εφοδιασμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης με φυσικό αέριο.

Η κυβέρνηση προωθεί την κατασκευή του αγωγού Τουρκίας - Ελλάδας - Ιταλίας (Κομοτηνή - Θεσπρωτία - Οτράντο) , επισημαίνοντας ότι το συγκεκριμένο έργο εμφανίζει τεχνική ωριμότητα και οικονομική βιωσιμότητα όπως και το πλεονέκτημα ότι η μεταφορική του ικανότητα (11,5 δις. κυβικά μέτρα ετησίως) ταιριάζει στην ικανότητα παραγωγής από το κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ. Η ελληνική πλευρά προβάλει ως πλεονέκτημα και το γεγονός ότι ο ελληνοϊταλικός αγωγός συνδυάζεται με "κάθετο" αγωγό προς τη Βουλγαρία (Κομοτηνή - Stara Zagora), γεγονός που σημαίνει ότι η γειτονική χώρα αλλά και η Ρουμανία και η Ουγγαρία αποκτούν πρόσβαση στο φυσικό αέριο από την περιοχή της Κασπίας αλλά και σε προμήθειες υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) εφόσον προχωρήσουν τα σχέδια για κατασκευή σταθμού LNG στην περιοχή της Καβάλας. Το όλο σχέδιο δηλαδή ταιριάζει στην στρατηγική επιλογή της ΕΕ για διαφοροποίηση των πηγών και των οδών εφοδιασμού με φυσικό αέριο, προκειμένου να αυξηθεί η ασφάλεια εφοδιασμού. Η κυβέρνηση τονίζει επίσης ότι σε επόμενη φάση και εφόσον "ανοίξουν" νέες πηγές εφοδιασμού από την περιοχή της Κασπίας υπάρχει χώρος για να κατασκευαστούν και άλλοι αγωγοί καθώς και ότι η απόφαση για το έργο που θα επιλεγεί πρέπει να ληφθεί με τεχνικά - οικονομικά και όχι με πολιτικά κριτήρια.

Στο έργο του ελληνοιταλικού αγωγού μετέχουν η ΔΕΠΑ και η Ιταλική Edison, που έχουν δημιουργήσει την εταιρία Ποσειδών (50 - 50 %) για την κατασκευή του υποθαλάσσιου τμήματος, από τη Θεσπρωτία ως το Οτράντο. Για τον κάθετο αγωγό προς Βουλγαρία έχει συσταθεί επίσης κοινή εταιρία της Ποσειδών με την Bulgarian Energy Holding.

Στο κονσόρτσιουμ κατασκευής του αγωγού TAP μετέχουν αντίστοιχα η ελβετική EGL (42,5 %), η Νορβηγική Statoil (42,5 %) και η γερμανική E.ON Ruhrgas (15 %).

Σύμφωνα με το σχεδιασμό, το αέριο από την Κασπία θα διέρχεται μέσω του τουρκικού και ελληνικού δικτύου ως τη Θεσσαλονίκη, απ' όπου θα ξεκινήσει η κατασκευή νέου αγωγού προς Αλβανία και του υποθαλάσσιου τμήματος προς Ιταλία.

Ζήτημα "συνεργειών" μεταξύ του ITGI και του TAP έθεσε την περασμένη εβδομάδα ο ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Ι. Μανιάτης μιλώντας σε ενεργειακό συνέδριο όπου τόνισε ότι τα δύο έργα στοχεύουν στις ίδιες αγορές και ακολουθούν παρόμοια όδευση και "πρέπει να εξεταστεί συστηματικά η επιλογή συνεργειών μεταξύ τους, προς αμοιβαίο όφελος".

Το τρίτο σχέδιο, ("Ναμπούκο") προβλέπει την όδευση του αγωγού από Τουρκία - Βουλγαρία - Ρουμανία - Ουγγαρία - Αυστρία. Η κοινοπραξία Ναμπούκο περιλαμβάνει την τουρκική Botas, τη Bulgargaz, τη MOL (Ουγγαρία), την Transgaz (Ρουμανία), την αυστριακή OMV ενώ στο σχήμα προστέθηκε αργότερα η γερμανική RWE.
http://www.express.gr/

http://infognomonpolitics.blogspot.com/2011/06/blog-post_342.html

___________________________________________________

Ο ΔΙΚΤΥΟΥΡΓΟΣ γάταρος δέν ἀνήκει σε ἐπαγγελματία δημοσιογράφο καί στηρίζεται στήν ἠθική ἱκανοποίηση της σταθερότητας των ἐπισκεπτῶν, χωρίς νά χρησιμοποιεῖ τεχνικές καί κόλπα γιά νά κερδίσει ἐπισκεψιμότητα, ἐπίσης δέν μ΄ ἀφήνει ἀδιάφορο ἡ ἄνοδος του.

Η ὑποστήριξή σας μπορεῖ, ὅπως βλέπετε, νά ἐκδηλωθεῖ καί με ἄλλον τρόπο κάθε φορά ποῦ θά ἔχετε τον ἐλάχιστο χρόνο.

Εὐχαριστῶ καί συνεχίζω με το ἴδιο ἀδέσμευτο καί ἀνεξάρτητο πνεῦμα...

0 Σχόλια:

back to top